-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:8062 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

منبع فرمودة حضرت امام خميني(ره) دربارة موسيقي جمهوري اسلامي را بيان كنيد. آيا ايشان قايل به جواز محصولات موسيقي جمهوري اسلامي است؟

شنيدن و نواختن موسيقي مطرب حرام است و صداهاي مشكوك مانع ندارد و خريد و فروش آلات مختصّ به لهو جائز نيست.1[2]

در جاي ديگر فرموده است: موسيقي مطب حرام است و ياد گرفتن و ياد دادن آن جائز نيست و در غير مطرب اشكال ندارد.

در جاي ديگر فرموده است: موسيقي مطرب حرام و صداهاي مشكوك مانع ندارد.[3]

بنابراين به نظر حضرت امام(ره) اگر موسيقي باعث تهييج شهوت بشود و انسان را به طرب وا دارد چه در جمهوري اسلامي توليد شود و چه در كشوري ديگر توليد شود حرام خواهد بود ولي اگر موسيقي مطرب و شهوت زا نباشد حرام نخواهد بود.

ايشان معيار در تشخيص مطرب بودن يا نبودن را، عرف متدينان دانسته اگر مردم مذهبي از شنيدن موسيقي به طرب آيند يا بگويند اين نوع موسيقي مطرب است همين تشخيصِ عرف، معيار حرمت موسيقي خواهد بود.



[2]امام خميني، استفتائات، ج 2، س 25 تا س 31.

[3]همان.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.